Sistemul de răcire al mașinii este unul dintre cele mai importante elemente pentru buna funcționare a motorului. Fără o răcire eficientă, motorul se poate supraîncălzi, ceea ce poate duce la defecțiuni costisitoare sau chiar distrugerea completă a acestuia. Dacă te-ai întrebat vreodată ce fel de lichid ar trebui să pui în radiator sau în sistemul de răcire, probabil ai auzit și sfatul „nu folosi apă de la robinet”. Dar de ce este așa? În acest articol vom explora motivele pentru care apa de la robinet nu este potrivită pentru sistemul de răcire al mașinii tale.

  1. Apa de la robinet conține minerale și impurități

Apa potabilă de la robinet conține în mod natural diverse minerale, cum ar fi calciu, magneziu și alte săruri, dar și impurități care nu sunt dăunătoare pentru consumul uman, însă pot cauza probleme în sistemul de răcire auto. Aceste minerale se pot depune treptat în interiorul radiatorului, țevilor și blocului motor, formând un strat dur și coroziv numit depuneri de calcar sau „piatră de fier”. Acest strat reduce eficiența răcirii și poate bloca treptat circulația lichidului.

  1. Coroziunea este un alt risc major

Apa de la robinet nu conține aditivi anticorozivi, iar prezența oxigenului dizolvat în ea poate accelera procesul de coroziune a componentelor metalice din sistemul de răcire, cum ar fi radiatorul, pompa de apă sau blocul motor. Coroziunea poate duce la fisuri, scurgeri și în cele din urmă la defectarea sistemului de răcire, ceea ce poate cauza supraîncălzirea motorului și avarii grave.

  1. Apa de la robinet poate îngheța iarna

În zonele cu temperaturi scăzute, apa simplă din radiator poate îngheța și astfel să deterioreze conductele și componentele sistemului de răcire. De aceea, este recomandat să folosești un lichid de răcire special, antigel, care are un punct de îngheț mult mai scăzut și protejează sistemul iarna.

  1. Apa de la robinet poate afecta performanța sistemului

Apa pură are o conductivitate termică diferită față de lichidul de răcire special formulat pentru mașini. Lichidele antigel conțin aditivi care nu doar împiedică înghețarea, dar și cresc capacitatea de transfer termic și protejează componentele sistemului. Folosirea apei simple poate reduce eficiența răcirii și implicit performanța motorului.

Ce lichid ar trebui să folosești în sistemul de răcire?

Cea mai sigură și recomandată soluție este să folosești un lichid de răcire special, numit antigel, sau o combinație de antigel și apă distilată. Apa distilată este lipsită de minerale și impurități, deci nu cauzează depuneri sau coroziune. Antigelul, pe de altă parte, protejează împotriva înghețului și coroziunii, iar combinația celor două oferă o protecție optimă.

Cum să schimbi lichidul de răcire corect?

Dacă vrei să faci o schimbare a lichidului de răcire, iată câteva recomandări:

  • Folosește apă distilată, nu apă de la robinet;
  • Combină apa distilată cu antigel conform recomandărilor producătorului mașinii;
  • Încearcă să faci schimbul complet al lichidului, nu doar să adaugi lichid nou peste cel vechi;
  • Verifică periodic nivelul și calitatea lichidului de răcire.

Concluzie

Deși poate părea tentant să folosești apă de la robinet în sistemul de răcire, pe termen lung acest lucru poate cauza mai mult rău decât bine. Depunerile de minerale, coroziunea și riscul de îngheț sunt doar câteva dintre problemele care pot apărea. Pentru a păstra motorul sănătos și sistemul de răcire funcțional cât mai mult timp, investește în lichide de răcire adecvate și respectă recomandările tehnice ale producătorului.

Inspirație: Crivet